کارگاه تخصصی غدیرپژوهی

کارگاه تخصصی غدیرپژوهی

Ø     مقدمه :

جریانهای تکفیری و سلفی سالهاست که با تئوریزه کردن افکار پلید و انحرافی خود، تلاش می‌کنند بر بنیانهای اعتقادی مکتب ولایت خدشه وارد نموده، پیروان اهل‌بیت(ع) را به هرطریق که می‌توانند از صراط مستقیم ولایت جدا کنند. یکی از مؤثرترین روشهای آنان، ایجاد تردیدهای فکری و القاء شبهات اعتقادی است که از طریق صدها شبکه ماهواره‌ای و پایگاه اینترنتی صورت می‌گیرد و متأسفانه توانسته‌است ضربات سهمگینی به اردوگاه ولایتمداران وارد آورد. ازسوی دیگر، تأثیرات و پیامدهای مخرب این ضربات سهمگین خصوصا در استان‌های مرزی و همچنین در دانشگاهها، به دلیل برخی ملاحظات امنیتی و اجتماعی، آنچنان که هست به اطلاع عموم مردمی که عاشق مکتب ولایت‌اند، نمی‌رسد. تدبیرهایی هم که متولیان امور فرهنگی و دینی برای مقابله با این حملات سنگین و سازمان‌یافته در سال‌های اخیر کرده‌اند، هرچند که ارزشمند و ستودنی است، اما در مقابل حجم بالای تبلیغات دشمن و سرمایه‌گذاری فراوان آنان، ناکافی است؛ ضمن آن که متأسفانه بخش عمده و قریب به اتفاق فعالیتهای فرهنگی و مذهبی ما، متوجه کارهای روبنایی و کم‌بهره است که به دلیل زودبازده بودن آنها، بیش از کارهای فرهنگی زیربنایی و بنیادین، مورد استقبال مسئولان قرار گرفته است.

 

Ø     اهداف طرح

1.    تقویت بنیه اعتقادی فعالان عرصه فرهنگی و آموزشی در حوزه امامت و ولایت.

2.    پاسخگویی مستدل به شبهات وهابیت و مخالفان مکتب اهل بیت(ع) با استفاده از منابع شیعه و سنی .

3.    به چالش کشاندن مخالفان مکتب اهل بیت و توانمند سازی محبین اهل بیت(ع) در پاسخگویی به مکاتب انحرافی.

4.    ترویج مکتب حیاتبخش اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و گسترش فرهنگ نورانی غدیر.

5.    تربیت اساتید و مربیان غدیرپژوه.

6.    تقویت وحدت بین شیعه و سنی از طریق رد منطقی فرق انحرافی و نفوذی در میان تشیع و تسنن.

 

Ø      مخاطبان طرح

دانشجویان، طلاب، بسیجیان، فرهنگیان و معلمین آموزش پرورش، کارکنان نهادها و مؤسسات و دوایر دولتی،  عموم علاقمندان به مکتب ولایت که حداقل دارای مدرک دیپلم باشند

 

Ø     شرح طرح

1.      به نظر می‌رسد برای مقابله با تهاجمات گسترده فرهنگی دشمن، باید برنامه‌های درازمدت نوشت و همت اصلی را متوجه کارهای "بنیادی" نمود. باید حجم اصلی بودجه و سرمایه انسانی از کارهای سطحی و کم‌بازده، به سمت کارهای ریشه‌ای برود و دراین راستا «تشکیل دوره‌های آموزشی بلندمدت و میان‌مدت» به عنوان مفیدترین اقدام ریشه‌ای و بنیادین، می‌تواند وِجهه‌ی همت متولیان فرهنگی و مؤسسات دینی و آحاد دردمندانی که دردِ دین و مکتب دارند، قرار گیرد.

2.      مؤسسه غدیرشناسی در کارگاههای تخصصی آموزشی و پژوهشی خود، با پایبندی کامل به «اصل وحدت اسلامی» ، به طرح علمی اعتقادات شیعه پرداخته و با خودداری از مطرح کردن مسائلی که موجب پیدایش دشمنی و عداوت با برادران اهل‌تسنن گردد، غدیرپژوهان خود را از هر مکتب و نِحله‌ای که باشند، به کشف حقایق دینی رهنمون می‌شود.

3.      این مؤسسه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله‌العالی به انگیزه تربیت متخصص در مورد غدیر، به کاری مداوم و مستمر می‌پردازد و تلاش می‌کند طبق توصیه آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازیمدظله‌العالی، دامنه‌ی نهضتی را که از دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 1387 آغاز شد، به همه دانشگاهها و بلکه به سراسر جامعه اسلامی بکشاند.

4.      از ویژگی‌های مهم کارگاه‌های غدیرپژوهی آن است که در جلسات درسی این کارگاه ، نگاه جامع و کاملی به غدیر صورت می­گیرد و در همین راستا، ولایت‌فقیه که برگرفته از دانشگاه غدیر است، بامبانی استدلالی به غدیرپژوهان آموخته می­شود.

5.      با این نگاه، تفکرها و بینش­های باطلی چون تفکرات حجتیه‏ای، در این کارگاه مورد نقد قرار می­گیرد و انحرافات فکری این دسته از تشکل­های به ظاهر ولایی، برای غدیرپژوهان تبیین می­شود.

6.      برداشت­ها و تذکرات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی درباره­ی غدیر، مدّ نظر جدی اساتید این کارگاه است.

7.      دوره حضوری سطح 1 غدیرپژوهی با انگیزه‌ی ترویج آموزه‌های مکتب ولایت و پاسخگویی به شبهات اعتقادی، طی 10 درس (30ساعت آموزش) توسط مؤسسه غدیرشناسی برگزار می‌گردد.